“SELF FRIDA. LES APARENCES ENGANYEN”, Exposició de gravats de 2n curs d’Il·lustració

L’exposició, que es pot visitar fins el proper 14 de juny, a l’Acadèmia de Belles Arts de Sabadell, fa homenatge a l’artista mexicana Frida Kahlo, arran del 70è centenari de la seva mort, i és una revisió de les seves obres i escrits.

L’alumnat de 2n curs d’Il·lustració han fet els gravats, sota l’assessorament de les professores de l’Escola Illa, Anna Vilarrúbias, Aïda Navarro i Gemma Canal que escriu així sobre l’exposició:

“Les aparences enganyen” és un proverbi atribuït a Molière que Frida Kahlo va escriure a sota d’un dibuix. Fou el seu primer autoretrat, no descobert fins aquest segle XXI, l’era de les aparences.

El vestit esdevé màscara, però en el seu dibuix Frida ens vol mostrar també el que resta tapat. L’autoretrat és una creació entre la manera en què volem que ens mirin els altres i la pròpia mirada interior, que descriu el drama de la nostra vida en tensió amb les emocions internes, que no sempre podem expressar com desitgem. Però no tothom domina les eines de representació, de manera que durant molt de temps la interpretació plàstica de la pròpia imatge quedava en mans d’una minoria exclusiva, l’artista.

Actualment la gran majoria connectada ha re-escrit la història de l’autoretrat, convertint el selfie en la primera firma visual de la nova era. El selfie ens dona el control i a la vegada ens allibera, juga amb el que podem veure, amagant el que no, però que sabem que hi és perquè si no, no ho ocultaríem.

Ventilem, com Frida, els nostres mals, per donar-los l’opció de curar-nos, perquè l’art ens ofereix una possibilitat de fer-ho!”

L’alumnat ha optat per treballar amb planxes reciclades a partir d’envasos de Tetra Pack i altres plàstics. Aquestes matrius tenen la possibilitat de tallar-les a partir de formes diverses creant imatges més fortes visualment.

S’ha aplicat la tècnica de la punta seca amb puntes d’acer, els gofrats a partir de buidatge de zones de la planxa, taques planes i arrugats, també hi trobem collage parcial, il·luminats a mà i alguna linografia. Tots aquests elements combinats portaran imatges de les seves pors, les seves ferides, les seves ires i els mals records… totes elles estampes per a guarir.

Així doncs, us convidem a gaudir d’aquests gravats i de les visions personals d’aquests quinze gravadors en la seva aventura de la interpretació visual i artística.

Més infor