Taller de múltiples

Anna Bustins

El gravat, en certa manera, és una de les manifestacions artístiques més antigues de la humanitat. Les tècniques de gravat han anat evolucionant i expandint-se al llarg dels segles des del Paleolític, quan es gravaven els ossos de sílex per a embellir-los, fins a l’actualitat.

No obstant, segurament alguns dels primers gravadors que ens poden ser familiars són Albert Durer, Rembrandt, Goya o les famoses serigrafies d’Andy Warhol.

Avui en dia són moltes les tècniques de reproducció que tenim al nostre abast, algunes d’elles fins i tot les veiem en el nostre dia a dia, en una cosa tant senzilla com una bossa o una samarreta.

La proposta és un taller interdisciplinar per conèixer algunes d’aquestes tècniques de gravat i estampació tant riques i versàtils. Un taller on endinsar-se en disciplines com el gravat en relleu, el gravat al buit, la serigrafia, els tipus mòbils, la monotípia o fins i tot alguna tècnica que es troba a cavall entre el gravat i la fotografia, com és la cianotípia.

Coneixerem l’evolució dels materials utilitzats en el gravat en relleu, des de la fusta a la goma, passant pel linòleum. Entendrem l’ampli ventall que et permet el gravat al buit, aprofundint especialment en la punta seca. Sentirem en carn i ossos el que experimentaven els tipògrafs a l’hora de composar un text pel diari que sortiria publicat al matí següent. Crearem composicions úniques i irrepetibles anomenades monotips, i entendrem la similitud entre la serigrafia i la cianotípia.

En aquest espai es pretén crear un diàleg entre disciplines mitjançant l’experimentació. Veurem com una o més tècniques poden arribar a conviure en harmonia, i fins i tot crear una conversa en un mateix projecte. Crearem obres com poden ser un llibre d’artista o un cartell, en les quals una punta seca i una cianotípia, que a priori no tenen res a veure, podran crear una imatge on ambdues tècniques entrin en sintonia.

Anna Bustins