Tocar el 2 o l’art de desaparèixer

És la nova exposició dels tallers infantils d’art de l’Escola Illa que s’inaugura el proper dimecres 11 de desembre a la sala 1 del Casal Pere Quart de Sabadell, i que restarà oberta fins al 8 de gener del 2020 (en horari: de dilluns a divendres de 9 a 21 h. Dissabtes, diumenges i festius de 11 a 14 h i de 18 a 20 h) és un recull dels treballs realitzats per l’alumnat dels Tallers Infantils d’Art de l’Escola Illa, en motiu de l’any Brossa, el centenari del naixement d’aquest reconegut poeta, dramaturg i artista plàstic català.

És un recull de treballs que l’alumnat dels Tallers Infantils d’Art de l’Escola Illa ha realitzat com a resposta i agraïment a la poètica de Joan Brossa.

El concepte expositiu parteix de la idea que la poesia es genera a partir de preguntes sobre què fem i com ho fem, allò que passa, cap on anem, com és que som, quan estem sols, sobre el nostre viure, sobre els grans dilemes universals, etc. Les preguntes augmenten la consciència, canvien els punts de vista, introdueixen la incertesa, desentenen els supòsits i desafien el dogma percebut, les preguntes es debiliten i es desorganitzen.

Per això també han investigat sobre els llocs i els espais on es generen aquestes preguntes, i han fet una construcció/maqueta, amb les preguntes que surten del seu cos, com si féssin una poesia habitada o un poema objecte. Brossa era un apassionat de la màgia i el teatre des que era petit.

El seu interès per la prestidigitació i el seu afany d’experimentació el portà a convertir la màxima del transformista Italià Leopold Fregoli “L’art és vida i la vida és transformació” en una constant dins de la seva poesia. Connectant amb la màgia i el teatre, la seva poètica del viure, Brossa tenia amistat amb mags i gent del teatre, i de petit, amb el seu germà feia màgia i tenia el nom artístic de “Mister Wu”. De gran es va fer amic de dos il·lusionistes: Li Chang (Joan Forns, el xinès de Badalona); i de Hausson, amb qui va fer una obra de teatre. També va procurar que la botiga emblemàtica de màgia del carrer princesa “el rei de la màgia” continués oberta a Barcelona fins avui. Per això, el professorat dels Tallers Infantils d’Art van convidar a dos Mags a l’escola, l’Oliver Nice (Oliver Deventer) i l’Àlex Ferrer, i després han fet un llibre de preguntes, i han treballat amb les desaparicions, els amagatalls i el camuflatge.

L’homenatge de la Illa ha estat tornar a connectar amb el pensament màgic de l’alumnat infantil, jugant amb una imatge de Brossa que s’ha amagat a l’escola, i que han maquillat o fet desaparèixer, camuflar-se amb miralls i estructures.

Alguns dels referents conceptuals han estat Jean Piaget o Xavier Bueno, i d’artístics podem destacar el treball “How to work better” dels artistes suïssos Peter Fischli i en David Weiss, la fotògrafa Francesca Woodman, la blogera Laura Williams, o els artistes Mark Jenkins, Liu Bolin i Kensuke Koike.

AUTOR/A

Taller infantil d’art