Dissabte passat 17 de maig, en el marc de la Nit dels Museus 2025, es va inaugurar l’exposició “Moda… càmera i acció”, la nova proposta dins l’espai “Moda#isme” que forma part de l’exposició “Un museu, mil trames”, amb aportacions d’alumnes de diverses escoles d’art, disseny i moda, que enguany vincula la moda amb el cinema.
L’Illa hi ha participat amb dues peces dissenyades per l’alumnat: Anna Hernández, Mar Cantó, Marina Martín, Laura Mañas, Aleix Llusà i Aida Giménez. La tutorització ha estat a càrrec de la Lali Gorina i la Gemma Canal.
El disseny d’una peça reprodueix l’icònic vestit blanc de William Travilla per al film de Billy Wilder The Seven Year Itch (1955), en què el vol de la faldilla de Marilyn Monroe, impulsat per l’aire del metro de Nova York, deixava veure les voluptuoses cames de l’actriu. El rodatge de l’escena es va convertir en un autèntic circ mediàtic al servei de la promoció de la pel·lícula. La comunió entre art, cinema i publicitat es manifesta en una peça que, alhora, fa referència al disseny serigràfic de Warhol, que sens dubte marcà una fita en l’art contemporani, dinamitant les fronteres entre l’art i la cultura de masses.
L’altra peça reinterpreta el little black dress de Givenchy que Audrey Hepburn consagrà amb la seva interpretació de Holly Golightly a Breakfast at Tiffany’s (Blake Edwards, 1961).
Es respecta l’estructura original del patronatge, que Riccardo Tisci, exdirector creatiu de la maison, considerà paradigma de l’estètica sixties: depurada i chic al davant, subtilment sensual i parisenca al darrere. En aquesta versió, però, el negre —icona del luxe i elegància atemporals— és substituït per una narrativa visual que aposta per l’esperit transgressor del punk. L’ús del collage i l’stencil remeten directament al llenguatge plàstic de l’artista pop Robert Rauschenberg, de qui enguany es commemora el centenari.
No us la perdeu!
Centre de Documentacio Mjuseu Tèxtil de Terrassa