MERCÈ PALOMA inaugura el curs 2024-25

El nou curs 2024-25 ja ha començat a l’Escola Illa. L’acollida a l’alumnat de cicles formatius es va fer el passat 13 de setembre. Les aules es van obrir de nou als futurs professionals de la il·lustració, el disseny gràfic i el disseny de moda. En total, 136 alumnes estudiaran un cicle formatiu d’art i disseny a l’escola aquest curs.

“Amb tot” és el lema d’aquest curs. És una expressió que ve del llatí totus, que vol dir el tot, sencer; també ve d’una arrel indoeuropea que vol dir tribu). És una expressió, que com diria Bert Hellinguer, és com un conjur per incloure “a tothom amb tot”. Hellinguer diu que som animals socials, i com bons mamífers hem necessitat ser-hi tots, amb tot, per sobreviure. Si en una escola hi podem incloure a tothom, amb tot, serà una manera d’estar sencers amb nosaltres mateixos i amb la comunitat; ens cal estar sencers per ser una escola a plena potència i tenir èxit.

Amb tot vol dir que per estar i incloure a tothom a l’escola, hem de ser-hi amb tot lo nostre, amb les nostres circumstàncies; quan excloem alguna cosa externa, estem excloent alguna cosa nostra. Per fer-ho, ens cal prendre tota la nostra complexitat: la del nostre alumnat, la de les famílies, las del propi centre, les de de les institucions que ens recolzen, i les del nostre entorn. Amb tot és un estat ètic i estètic. Sabem que incloure a tothom sovint no és fàcil; a vegades, ens cal renunciar a creences i costums pròpies, del passat, per poder fer el cor més gran. Per dir amb tot cal ser molt creatiu per sortir del món estàndard, i trobar nous camps de bellesa en persones, col·lectius, espais, “no llocs”, objectes,…, mai considerats i exclosos per la societat. Per això sabem que incloure a tothom amb tot és una manera d’innovar. Si l’Escola Illa troba la manera de fer-ho, podrà aprofitar tot el potencial del seu especial alumnat i professorat, multiplicant la seva capacitat creativa, per aportar riquesa i millora a la comunitat que ens acull.

La inauguració oficial del curs de cicles formatius es va fer el 24 de setembre, amb la lliçó inaugural a càrrec de Mercè Paloma*, figurinista d’espectacles de teatre i cinema, a nivell nacional i internacional, i amb diversos premis Gaudí.

En relació amb el lema es va fer un ritual d’inici i una acció performativa per millorar el món, amb les postals d’Ignasi López de la Bibliogràfica* @la_bibliografica, que consisteix en enviar una postal a alguna persona que hagi quedat exclosa del viure de cadascu/na.

També, i com cada curs escolar, l’Escola Illa vol continuar, de bell nou, mantenint i consolidant les col·laboracions que a nivell professional ha establert amb diferents entitats, institucions públiques i privades, empreses,…, amb l’objectiu que l’alumnat mantingui constantment una vinculació directa amb la realitat professional i artística, entitats, institucions, esdeveniments i empreses que any rere any van en augment i que de vegades deriva en un contracte laboral o en nous professionals autònoms. Aquest és un inici de curs, doncs, que ens confirma, una vegada més, que l’Escola Illa compta amb un projecte d’educació artística i disseny de caràcter públic consolidat a la ciutat de Sabadell.

*Mercè Paloma

*La Bibliogràfica